Categories
senaman

Senaman Jantan

Apa yang menyebabkan ED?

Disfungsi Ereksi (ED) atau Mati Pucuk adalah apabila anda menghadapi masalah untuk mendapatkan dan mengekalkan ereksi yang cukup tegang untuk melakukan hubungan seks. Terdapat banyak sebab anda mungkin menghidap ED, termasuk masalah dengan aliran darah atau hormon. Anda juga mungkin menghidap ED jika anda mempunyai keadaan kesihatan yang kronik, seperti penyakit jantung atau diabetes.

Tekanan dan kegelisahan boleh memburukkan keadaan. Walaupun ED tidak selalu menjadi alasan untuk membimbangkan kesihatan anda secara keseluruhan, anda mungkin ingin mencuba beberapa perubahan gaya hidup untuk melihat apakah ia membantu sebelum mendapatkan ubat.

Alternatif untuk perubatan

Sildenafil (Viagra) sering digunakan untuk merawat ED. Tetapi kesan sampingan ubat ini dapat menjadikannya tidak menyenangkan. Yoga, sebaliknya, adalah cara bebas dadah untuk merehatkan badan dan minda. Terdapat banyak kajian yang menunjukkan bahawa yoga dapat membantu ED.

Sebagai contoh, sekumpulan 65 lelaki mengambil bahagian dalam kajian mengenai yoga dan fungsi seks lelaki. Lelaki-lelaki ini – yang mempunyai usia rata-rata 40 – melihat “peningkatan yang signifikan” dalam skor seksual setelah hanya 12 minggu latihan yoga.

Skor seksual ini tidak hanya melibatkan ereksi. Para lelaki melihat peningkatan dalam banyak bidang kehidupan seks mereka, termasuk “keinginan, kepuasan hubungan, prestasi, keyakinan, penyegerakan pasangan … kawalan ejakulasi, [dan] orgasme.”

5 Pose Yoga untuk Disfungsi Ereksi

Pose yoga ini mendorong kelonggaran dan aliran darah, yang dapat membantu menguruskan ED.

Paschimottanasana

Postur ini juga dikenali sebagai selekoh hadapan yang duduk. Ia dapat membantu merehatkan otot-otot pelvis yang tegang dari duduk untuk jangka masa yang lama dan melancarkan aliran darah yang lebih baik. Pose ini juga berfungsi untuk menenangkan anda dan melegakan kemurungan ringan.

null

Bagaimana melakukannya:

Mulakan dengan duduk di atas tikar yoga anda dengan kaki di hadapan anda. Anda mungkin mahu menggunakan selimut yang dilipat untuk sokongan tambahan. Goyangkan badan anda sedikit ke kiri dan gunakan tangan anda untuk menarik tulang duduk kanan (tulang yang membentuk bahagian bawah anda). Ulangi di seberang.
Tarik nafas, jaga agar bahagian atas badan anda panjang. Bersandar ke depan dan panjangkan tulang ekor anda ketika anda mencapai lantai. Sekiranya anda boleh, pegang kaki anda dengan tangan semasa anda memanjangkan siku sepenuhnya. Anda juga boleh menggunakan tali yoga di kaki anda untuk mendapatkan bantuan peregangan ini.

Tahan pose ini selama antara satu hingga tiga minit. Fokus pada nafas anda dan lihat apakah anda perlahan-lahan dapat berehat dan melepaskan badan anda. Pada waktunya, anda mungkin dapat menjangkau tangan anda di luar kaki – tetapi jangan memaksa diri sebelum anda bersedia.

Uttanasana

Juga dikenal sebagai tikungan ke depan, uttanasana adalah pokok dalam banyak rutin yoga. Peregangan yang kuat ini dapat membantu anda menghadapi kerisauan. Ada yang mengatakan ia malah membantu ketidaksuburan di samping meningkatkan pencernaan dan merangsang organ di perut.

null

Bagaimana melakukannya:

Berdiri di kepala tikar anda dengan tangan di pinggul anda. Semasa menghembuskan nafas anda, bengkokkan badan anda ke depan dengan bergantung dari pinggul anda. Pastikan anda memanjangkan batang badan anda ke hadapan berbanding hanya melipat.
Bawa jari anda ke lantai di hadapan kaki anda. Cuba yang terbaik untuk menjaga lutut lurus, tetapi jika anda baru berpose ini, selekoh lembut di lutut tidak apa-apa. Sekiranya anda tidak dapat mencapai kaki dengan tangan anda, silang lengan bawah dan pegang siku anda.
Cuba bersantai dalam pose ini selama 30 saat hingga satu minit penuh. Semasa anda menyedut, cuba angkat batang badan anda dan panjangkan badan anda sedikit lebih banyak. Semasa anda menghembuskan nafas, cubalah berehat lebih dalam ke peregangan. Periksa untuk melihat apakah kepala dan leher anda dilonggarkan dengan mengangguk “ya” dan “tidak” semasa berada di posisi.

Baddha Konasana

Anda mungkin pernah mendengar gerakan yoga ini disebut sebagai Bound Angle Pose atau bahkan Butterfly Pose. Seiring dengan peregangan paha dalaman dan pangkal paha, ia merangsang kelenjar prostat bersama dengan pundi kencing, ginjal, dan organ di perut.

null

Bagaimana melakukannya:

Mulailah dengan duduk di atas tikar anda dengan kaki dilunjurkan di hadapan anda. Anda juga boleh menaikkan pelvis ke atas selimut untuk lebih selesa. Bengkokkan lutut semasa anda menghembuskan nafas, tarik tumit ke arah pelvis anda satu demi satu. Kemudian turunkan lutut ke kedua-dua belah pihak dan tekan bahagian bawah kaki anda bersama-sama. Gunakan jari pertama dan kedua anda untuk merebut jari kaki anda yang besar atau meregangkan pergelangan kaki atau kaki anda dengan tangan anda. Sebagai alternatif, anda boleh membawa lengan anda ke belakang anda dengan jari anda menunjuk ke arah dinding di belakang anda. Cuba terus berpose ini selama 1 hingga 5 minit. Semasa anda menghirup dan menghembuskan nafas, berusaha memanjangkan batang badan anda. Ini dapat membantu untuk berpura-pura seseorang menarik ke atas pada tali yang melekat di bahagian atas kepala anda.

Janu Sirsasana

Pose kepala ke lutut paling baik dilakukan semasa perut kosong. Ini membantu dengan fleksibiliti anda, terutama pada otot hamstring, punggung, paha, dan pinggul. Ia juga membantu aliran darah di bahagian bawah perut dan pangkal paha. Bersama dengan faedah fizikal, ia boleh menjadi penghilang tekanan yang hebat.

null

Bagaimana melakukannya:

Duduk di atas tikar anda dengan kaki dilunjurkan di hadapan anda. Semasa anda menarik nafas, tekuk salah satu lutut anda dan bawa tumit ke arah pelvis anda. Letakkan telapak kaki ke paha anda dan kemudian lepaskan lutut anda ke lantai. Sekiranya lutut anda tidak sampai ke lantai, anda boleh menggunakan selimut untuk menyokongnya.

Tarik nafas dan angkat kedua tangan ke atas. Tarik nafas dan engsel ke hadapan – menjaga tulang belakang yang memanjang – di atas kaki anda yang panjang. Cuba bawa dagu ke lutut anda dan bahkan pegang tangan anda di kaki anda.

Cuba terus berpose ini selama 1 hingga 3 minit. Kemudian angkat dengan tangan yang dilanjutkan ke atas sambil menghirup dan kembali duduk. Ulangi pose ini di sisi lain untuk keseimbangan dalam badan anda.

Dhanurasana

Juga dikenali sebagai Bow Pose, pergerakan lantai yang kuat ini membantu merangsang organ pembiakan dan membuat darah bergerak ke kawasan-kawasan ini. Ia juga membantu meregangkan semua otot di bahagian depan badan anda, termasuk paha dan pangkal paha. Bow Pose boleh membantu keseluruhan postur badan anda.

null

Bagaimana melakukannya:

Berbaring menghadap ke atas tikar di perut anda. Kaki anda harus selebar pinggul dan lengan anda harus berada di sisi anda. Angkat kaki anda di belakang anda semasa anda menaikkan bahagian atas badan anda secara bersamaan dan meraih pergelangan kaki dengan tangan anda. Sebaik sahaja anda mempunyai pegangan yang baik, tarik kaki anda ke atas dan ke belakang sambil menjaga dada anda dari lantai. Terus bersentuhan dengan lantai melalui pelvis anda. Cuba terus berpose ini selama 20 hingga 30 saat. Tarik nafas dalam-dalam setelah anda menghembuskan nafas dan melepaskan diri dari pose ini. Ulangi beberapa kali lagi untuk anda. Bekerja lebih banyak yoga ke hari anda Semakin banyak kajian menunjukkan bahawa yoga dapat membantu disfungsi ereksi. Sekiranya anda seorang pemula yoga, pertimbangkan untuk berkunjung untuk mencari kelas di studio tempatan anda. Selesaikan keseluruhan rutin secara teratur – tidak kira pose – dapat membantu kelonggaran, kelenturan, dan keseimbangan. Seorang guru yoga dapat membantu anda menyempurnakan bentuk anda dengan pelbagai pose sehingga anda akan mendapat manfaat maksimum dari latihan anda.

Pertimbangkan untuk mencuba urutan yoga khusus untuk disfungsi ereksi. Ini merangkumi beberapa pose di atas dan banyak yang lain untuk memberi anda senaman pemulihan yang mantap yang juga dapat membantu anda menghidap ED.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *